A világon és a történelemben valaha gyártott legnépszerűbb tornacipő a Converse. Sportolók, fiatalok milliói járnak-kelnek ebben a kényelmes és laza lábbeliben, de vajon mi lehet a siker kulcsa egy több, mint száz éves sportmárka esetében?

shoes-670620_1920

Menjünk vissza a kezdetekhez

1908 elején egy fiatal cipőgyártó cég menedzsere, nevezetesen Marquis Mills Converse, úgy döntött, hogy megalapítja saját vállalkozását, a Converse Rubber Shoe Company-t. Két év munkálkodás után már napi 4000 db cipőt gyártottak. Converse-nek nagyon jó érzéke volt az üzlethez és a sportban kereste a cipők helyét: 1915-ben piacra dobtak egy vászonból készült teniszcipőt, mely elég nagy lökést adott a folytatáshoz. Az első igazi áttörést 1917 hozta, amikor bemutatták a kifejezetten kosárlabdázáshoz kifejlesztett cipőt, az All-Star-t, mely azonnal nagy népszerűségre tett szert a sportolók körében. A következő mérföldkőköz 1921-ben érkeztek: egy profi kosárlabdázó, név szerint Charles H. „Chuck” Taylor a márka mellé állt és szponzorált játékos lett. Az All-Star pecséten a mai napig is látható az aláírása. Élete végéig a cég nagykövete lett és ötletei alapján sokat fejlesztettek ezen a kosárcipőn.

legs-434918_1920

Egyszer fent, egyszer lent

Ha egy üzlet egyszer beindul, nincs megállás: a kosárlabda mellett számos sportot támogattak gumitalpú cipőikkel, mint például a teniszt vagy a tollaslabdát és látták el a sportolókat lábbelikkel.

Sőt, a világháborúk alatt a Converse látta el az amerikai hadsereget ruházattal és védőfelszereléssel. Az 1970-es évekre az All-Star markáns ikonná vált a cipők közt, szinte monopol helyzetet élvezett az amerikai sportcipő piacon, ők adták az NBA hivatalos cipőjét is. A sok évtizedes tündöklés után azonban váratlanul megjelentek a versenytársak is, mint például: Puma, Adidas, Nike vagy Reebok. A nagy nyomás alatt és a rossz üzleti döntések miatt a Converse nem tudta tartani a lépést és megindult a lejtőn, egészen odáig, hogy 2001-ben a csőd szélére jutott. De mégsem lehet hagyni, hogy Amerikai legnagyobb sportszergyártója csak úgy eltűnjön a felszínről, így jött is a segítség a Footwear Acquisitions-től és a márka feltámadt hamvaiból. 2003-ban pedig a Nike felvásárolta a céget, azóta újra megtalálta méltó helyét a piacon és tovább szárnyal a Converse.

 

 

Számos szín, különleges mintázatok

Eredetileg barna vászonból készültek a Converse lábbelik, majd később feketére váltottak. Az 1936-os olimpián pedig egy új, fehér változatot mutattak be. A második világháború után az addigi fekete gumitalp helyett fehérrel kerültek a piacra a cipők, a fekete vászon felsőrésznek köszönhetően még sportosabbnak tűntek ezek a modellek, ráadásul minden kosaras lábán ott virított.

A rövidszárúsított változatot 1957-től kezdték forgalomba hozni, az eredeti sportcipő utcai alternatívájaként. Idővel aztán átkerült a fókusz a sportról a hétköznapi viseletre, köszönhetően a temérdek szín-anyag-minta variációnak, mely nagyban hozzájárul a hihetetlen népszerűséghez.

A klasszikus „Chuck”-nak számos egyedi verziója is készült – képregényes, rockzenekaros, filmes grafikával, csak hogy még jobban kitűnjünk tornacsukánkkal a tömegből.

all-star-1837189_1280

Mi a siker titka?

Felmerül a kérdés, hogy mégis hogyan tudott az All-Star szinte változatlan formában fennmaradni egy évszázadon át? Érdekes módon nagyon sokan az amerikai álmot látták meg benne – generációkon át csapatok nyertek ebben a cipőben, Elvis Presley vagy a rock’n’roll mozgalom képviselői is ezt viselték, de még Kurt Cobain (Nirvana) is Converse csukában tett szert hírnévre. Rengeteg híresség viseli, mert valami olyasmit képes sugározni ez a lábbeli viselőjéről, hogy ő is ugyanolyan ember, mint bárki más.

Több százmillió eladott példány, negyvenes évek óta változatlan forma, igazi divatikon. Mindig is volt/van/lesz rá igény, amíg használjuk a lábunkat, bármerre is járjunk.