Javaslatok a téli autózáshoz

Az utóbbi pár évben viszonylag enyhe teleket élünk meg, azonban az autóvezetés szempontjából nem mindegy, hogy milyen abroncsot választunk ebben az időszakban. Az egyik legfontosabb szempont a körülmény – a többség letakarított, sík terepen vagy városi utakon közlekedik, és csak igen ritka esetben találkozik extrém/télies útviszonyokkal. Ezen sofőrök táborának ideális megoldást nyújthat a Michelin legutóbbi, téli minősítéssel rendelkező, azaz egész évben biztonságosan használható Cross Climate abroncsa, melyet kifejezetten a megváltozott európai időjárási körülmények hívtak életre. Ennek a típusnak a hirtelen lezúduló nagymennyiségű eső, vagy késői, tavaszi havazás sem okoz gondot, ráadásul nem kell az abroncscserével és a tárolással sem bajlódni.

Ugyanakkor azok számára, akik extrém téli körülmények között, hegyekben, nagy hóban, vagy lefagyott úton használják gépkocsijukat, a téli gumiabroncsok biztosítják a legnagyobb biztonságot. A Michelin Alpin család termékei kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak, és hosszú élettartam jellemző ezekre.

samuel-scrimshaw-361567

A téli minősítés azt jelenti, hogy a gyártó saját, belső tesztjein kívül még külső, független szervezet által végzett vizsgálaton is teljesítette a termék a téli abroncsoktól megkövetelt teljesítményt.

Az októbertől márciusig tartó időszakra főleg olyan abroncsot ajánlunk, ami rendelkezik téli minősítéssel, a megfelelő gumi kiválasztásakor pedig a vezetési körülményeket vegyük figyelembe!

Mitől téli egy gumiabroncs?

Télen speciális körülmények között vezetünk, amikor sokkal több vizet, latyakot, havat kell a guminak elvezetni a tapadási felület alól, ráadásul a hőmérséklet is jóval alacsonyabb a nyári időszakhoz képest.

A megváltozott viszonyokhoz illeszkedve a gumiabroncsnak is erre a célra kialakítottnak kell lennie. Nézzük át gyorsan, hogy mik a téli és a nyári gumiabroncsok közti különbségek!

Keverék:

A gumikeveréknek mindig lágynak kell maradnia, így biztosított a tökéletes tapadás is. A hőmérséklet változásával azonban módosul a nyári gumi tulajdonsága is – minél hidegebb van, annál rugalmatlanabb és keményebb lesz a keverék. A viszko-elasztikus tulajdonságából adódóan a gumi nagyjából 7 C° hőmérséklettől lefelé kezdi drasztikusabban elveszteni a lágyságát, ezért beszélünk mindig a 7 C° hőmérsékletről. A téli időszakra fejlesztett abroncsok viszont lágyabb keverékkel készülnek, bizonyos adalékokkal, hogy alacsonyabb hőmérséklet mellett is megtartsák rugalmasságukat, tehát így garantált a rendes tapadás és biztonság.

res_b9e42e5808e5796ac72e49fe35dfaa12_450x450_k9nf

Mintázat:

Egy gumiabroncs mintáza áll csatornákból, lamellákból és élekből – mindezek fontos szerepet játszanak egy téli gumi esetében is. A téli abroncsnak szélesebb csatornái vannak, amelyek segítik a nagyobb mennyiségű latyakot, vizet elvezetni az érintkezési felület alól, és így jelentősen növeli az abroncs tapadását a csúszós útfelületen. Tízszer lamellázottabb ez a típus, mint a nyári abroncs. Igazodik a téli körülményekhez, azaz 30 méternél hosszabb lamella rendszerrel rendelkezik, míg a nyári abroncson csak kb. 3 méternyi van belőle. A lamellák szintén elvezetik a vizet és élei megtörik a vizes vagy jeges úton képződött vízréteget. Ugyanilyen módon, a lamellák élei lánctalp effektust fejtenek ki a havon, ami jobb kapaszkodást biztosít egy téli abroncs számára. Azaz a több lamella erősebb tapadást jelent nedves, havas és jeges úton. Egy alapvető szabályt követve könnyen össze tudjuk hasonlítani a nyári és a téli gumikat, ez pedig a 2-szeres szorzó az útfelület körülményeinek változásakor: például, ha egy nyári gumit nézünk, a száraz úton mért féktávolságához képest, télen, a nedves úton mért féktávolsága duplája, a havon mért féktávolsága a nedves útihoz képest is a duplája, és a jeges úton mért féktávolság is a havon mértnek a duplája. Vagyis egy nyári guminak a féktávolság télen – az adott út típusától függően – akár nyolcszorosára is növekedhet.

Épp ezért határozottan javasolt télen téli abroncsot használni mind a négy keréken!